söndag 17 februari 2013

Fondvägg - Väggpanel - Liggande Panel





(Så här såg det ut innan) 

En av väggarna i vårt vardagsrum har fått en liggande panel. Jag funderade på en färdigmålad s.k Rough-panel som kommit ut på marknaden, men valde att köpa vanliga ytterpanelbräder istället. För att få ett litet mellanrum mellan bräderna (ej not och spont) och även för att få en matt vit färg som jag ville ha. Det blev ju också ett billigare alternativ.

Har länge funderat på en panelvägg och har ett tidigare välbesökt inlägg om väggpanel med varierande bredd på bräderna. Mycket levande och snyggt tycker jag.

Men jag valde den bredare 145 mm brädan rakt över. De har så hjälpsam personal på XL Bygghandel i Karlstad så de hjälpte till att kapa till de längder vi önskade. Sen var det bara köra hem brädlasset. Det fick bara ligga inne ett dygn innan jag målade dem första omgången. Därefter skulle jag och min sambo spika upp dem. Fick låna en spikpistol av en av mina händigaste arbetskamrater. Sen var det ju bara att spika upp och då bör man vara två pers. Vi satte dem nästan ihop (hade en ca 2mm distans mellan) eftersom bräderna kommer att torka, så inte springorna blir för breda. Bra att mäta och stämma av då och då när man sätter upp dem också så att inte någon sida sticker iväg och det blir snett i slutänden. Sen målade jag det en gång på plats också. Tyckte dock att det var snyggt med lite trävit färg men det var ju lite märken efter spikpistolen så det blev ett lager till. Målade med Alcros vita panelgrund som jag hade kvar från ett tidigare projekt. I ytterkanten/hörnen satte vi en fyrkantsprofil (23x23 mm) som jag målat vit.

Det här var ett riktigt kul projekt och det gick snabbt!

Nu återstår att möblera och få upp lite på väggen också... :-)

Nästa inlägg blir om hur golvet, en fiskbensparkett, kan förnyas. 

Ha en skön söndag! 
Kram Anna 

7 kommentarer:

Anonym sa...

Sådär är jättefint att ha panel! :)

Ha en fin söndag!
Kram

A House With A View sa...

Det blev ju huuur fint som helst!!!! Superfint!!! Panel kan verkligen göra en stor skillnad!! Ser fram emot ert projekt med golvet:)

Stöööörtsta kraaaamen aka

Marie maräng sa...

Jättefint! Spännande och se hur det blir när det färdig möblerat :)

Önskar dig en fin start på veckan!
Kram Marie

Photo by Maria sa...

Snyggt!! vi har ju satt råspontspanel i ena väggen i hallen och på ena väggen i vardagsrummet, blir helt annat rum..

Ha en fin start på veckan..

Kram Mia

Anette sa...

Jättesnyggt blev det!!
Kram/Nettan

Familjen R sa...

Hej!

Hittade hit genom Lantligt på Svanängen och fastnade direkt. Gud så fint du/ni gör. Panelväggen och golvet är ju bara så fina. Ser fram emot att läsa din blogg fler gånger och se vad som blir nästa projekt.
Glad påsk!

Anonym sa...

Jättefin panel! skulle vilja veta vilken NCS färg ni valde till de övriga grå väggarna?
mvh
helena
bergstroem.helena@gmail.com